Johnson Mbillah (1)Mission Afrika havde fra den 10. til 18. september besøg af Johnson Mbillah, der er generalrådgiver for Afrikas ældste dialogorganisation, der arbejder på at udbrede dialogen mellem kristne og muslimer. Han deltog også i Aarhus Universitets konference om trosfrihed, og her havde han et vigtigt budskab: Afrika kæmper mod ekstremismen i disse år, men problemet er ikke Afrikas, det er hele verdens

Af Bo Billeskov Grünberger

Afrika er religiøs mosaik på grund af religionsfrihed

Det er tydeligt, at det ikke er en halvtør akademikertype, der indtager talerstolen, da Aarhus Universitet åbner sin konference for trosfrihed. Johnson Mbillah taler med rungende røst og store armbevægelser, så det er svært ikke at lade sig suge med, når han levende fortæller om situationen i Afrika og særligt på det religiøse område.

Johnson Mbillah (3)”De oprindelige afrikanske religioner var altid tolerante over for andres tro. Vi udkæmpede krige, men der var aldrig krige, hvor vi prøvede at tvinge vores religion over på andre. Afrika er blevet en religiøs mosaik, og det er på grund af vores religionsfrihed,” mener Johnson Mbillah.

Johnson Mbillah er selv præst, men hans far var muslim, der besluttede sig for at konvertere. At konvertere fra islam kan være forbundet med fare, men måden afrikanske samfund er bygget op på gør det yderligere komplekst, fordi de fleste større beslutninger altid angår familien og landsbyen.

”Når vi taler om kristendommen og islam i Afrika, så er det et samfundsanliggende og et familieanliggende. Det er aldrig en individuel beslutning,” forklarer Johnson Mbillah det.

Afrikanske sufier under pres fra ekstremister

Noget der overraskede nærværende reporter var, at Johnson Mbillah fortalte, at hovedparten af de muslimer, der lever syd for Sahara er sufier. Sufismen er en tolerant, udogmatisk og spirituel gren af islam, der af netop de årsager bliver anset for at være kættersk af især wahhabisterne fra Saudi Arabien. Wahhabismen har en meget dogmatisk og streng fortolkning af Koranen, og wahhabisterne har været meget ivrige med at bygge moskeer og missionere i Afrika de sidste år. Det har hørt til en øget radikalisering og ekstremisme, fortæller Johnson Mbillah.

Johnson Mbillah (2)”Det arabiske forår er blevet til en arabisk katastrofe, fordi Al Qaeda og lignende rykker ind i den vestlige del af Afrika og sydpå, hvor der er mange sufier. Og de siger, at sufiernes islam skal ødelægges og at deres (Al Qaedas og lignendes) form for islam er den eneste rigtige,” siger han.

Det centrale Afrika har oplevet store problemer med terrororganisationer de seneste år: Al Qaeda har udført terrorhandlinger, men Boko Haram, Al Shabaab og andre har også vokset sig store og spredt død og ødelæggelse. Og der har været kristne, der har ønsket at give igen af samme mønt som de muslimske terrorister, men Johnson Mbillah råder altid til, at det bedste middel er at prøve at ændre holdningen hos terroristerne.

Som da han for nylig var til et møde og fik at vide, at tre terrorister overværede mødet for at undersøge, hvad hans dialog gik ud på. Johnson Mbillah blev selvfølgelig nervøs, men han stod fast og forklarede de tre terrorister, at Procmura ikke forsøger at omvende muslimer, men at Procmura tror på, at man er nødt til at kunne tale sammen, hvis man skal leve sammen. Ifølge Johnson Mbillah blev de tre overbeviste efter at have lyttet til ham.

Mangel på uddannede imamer

Grunden til at dialog er så vigtig er, ifølge Johnson Mbillah, at der er mangel på ordentlig undervisning, og at det skaber grobund for en terrorisme, der har held med at forklare, at alting der er galt med verden er demokratiets og vestens skyld, og at den eneste løsning er terroristernes. Der er brug for bedre undervisning, slår han fast og peger på noget, der også er blevet drøftet i Danmark, nemlig uddannelsen af imamer.

Johnson Mbillah (5)”Vi er nødt til at uddanne imamer, der er vant til at leve i pluraliserede samfund, fordi de imamer vi har lige nu er vant til at leve i monoreligiøse samfund. Vi har brug for imamer, der er vant til det pluralistiske, fordi verden ikke er monoreligiøs, den er pluralistisk,” slår han fast.

Men løsningen kan ikke komme fra os kristne, mener Johnson Mbillah. Løsningen er nødt til at komme fra muslimerne selv, og man er inden for islam nødt til at have en debat om det her emne, mener han.

”Vi er nødt til at have en intra-muslimsk debat. Ekstremisterne bærer islams ’label’, og derfor siger vi til muslimerne, at de er nødt til at handle på det her. Ekstremismens fremvækst gør også islam frastødende for folk, der overvejer at blive muslimer,” siger han.

Til slut pegede Johnson Mbillah, at de problemer som Afrika i øjeblikket kæmper med ikke kan løses af Afrika alene. De er ikke afrikanske problemer, eller europæiske problemer, men de er hele verdens problemer, slog han fast.

Kunne du lide artiklen? Del den med dine venner.

Skrevet af Bo Grünberger

Jeg har gennem en årrække arbejdet med kommunikation i folkekirken, hvor tro, diakoni og kultur har min særlige interesse.

Leave a reply

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *