Lydspor animationFor nylig fik undervisningsmaterialet Lydspor Undervisningsmiddelprisen 2016, 2. prisen. Det er en fornem blåstempling af det gode undervisningsmateriale, som laves af folkekirken, mener to lærere, der var med til at udvikle materialet, og som glæder sig over anerkendelsen

Af Bo Billeskov Grünberger

l marts fik Landsnetværket af folkekirkelige skoletjenester Undervisningsministeriets fornemme pris, Undervisningsmiddelprisen 2016, 2. prisen, for projektet Lydspor. Lydspor er et undervisningsmateriale til folkeskolens 1.-3. klasser, hvor eleverne gennem egen leg med lyd og musik og gennem besøg i kirkerne kan opdage, hvordan musik fungerer som sprog, og samtidig lære deres lokale kirke at kende.

”Da vi startede, havde vi nogle ideer om, at vi ville lave materialet undersøgende, så der var muligheder for at eksperimentere og lege med lyd. Vores tilgang var, at musik er et sprog, som man især kan kommunikere stemninger og følelser med. Den pointe ville vi gerne give børnene – både ved at lade dem høre professionel musik, men også ved at lade dem selv lege med det,” fortæller Preben Medom Hansen, der arbejder ved KK44 Skoletjenesten i Silkeborg, og som har været med til at udvikle Lydspor.

Preben Medom Hansen og Lene Bekhøi har været med til at udvikle Lydspor

Preben Medom Hansen og Lene Bekhøi har været med til at udvikle Lydspor

Højt fagligt niveau

Lydspor er blevet til gennem det landsdækkende samarbejde mellem de lokale skoletjenester rundt om i landet i det, der hedder Landsnetværket af folkekirkens Skoletjeneste. De forskellige lokale skoletjenester er oftest startet som græsrodsbevægelser, drevet af enkelte ildsjæle, men med tiden er de blevet mere professionelle, og med Undervisningsmiddelprisens 2. pris har man nu fået en anerkendelse af det høje faglige niveau, mener Lene Bekhøi, der også deltog i udarbejdelsen af Lydspor og er pædagogisk medarbejder ved folkekirkens skoletjeneste i Randers og Favrskov.

”Det er en rigtig fin pris og en blåstempling af skoletjenesterne fra Undervisningsministeriet. Det har også været et svært arbejde at nå her til, fordi der er så mange fordomme over, at folkekirken tilbyder undervisningsmateriale, og nogle skoler har troet, at vi har en skjult dagsorden,” mener hun.

Både musik og kristendomskundskab er små fag, og der bliver ikke udviklet meget undervisningsmateriale. Derfor glæder Preben Medom Hansen sig også over, at Landsnetværket af folkekirkelige skoletjenester nu anerkendes af Undervisningsministeriet.

”Vi er nok det eneste sted i Danmark, hvor man har tiden til at udvikle inden for religionspædagogik. Det har man ikke som almindelig lærer, med mindre man er en ildsjæl, der bruger sin ferie og fritid. Vi har arbejdstid til at udvikle religionspædagogiske materialer. Det forpligter også, så vi kommer til at arbejde mere professionelt, så vi begynder at have evaluatorer og forskningstilknytning. De ting vi laver er også altid ude i pilotklasser, inden det bliver sendt ud,” fortæller han.

Professionelle musikere i kirkerne

Alle kirker har en organist, hvor mange er uddannet på musikkonservatorium eller kirkemusikskolerne. De er professionelle musikere, der ofte også er korledere for kirkens kor. Hos Landsnetværket af folkekirkelige skoletjenesterså man en oplagt mulighed i at kombinere musik og kristendomskundskab ved at bruge organisterne.

”Det er et tværfagligt projekt mellem kristendomsundervisning og musik, og her er kirken jo et af de eneste steder, hvor f.eks. Bachs orgelmusik spilles. Det ville slet ikke blive spillet i Danmark, hvis ikke kirken var her. Her er en stor musiktradition, som de professionelle musikere i folkekirken bærer videre ved siden af deres gudstjenestearbejde. Der bliver også holdt kirkemusikfestivaller og orgelkoncerter. På den måde er det også kulturbærende,” siger Preben Medom Hansen.

I Lydspor kan børnene selv eksperimentere med lyd og musik ved at bruge Lydmaskinen, som blev særligt udviklet af skoletjenesterne. Det har også været vigtigt, at eleverne kom ud af klasseværelset og over i kirken, så de kan se og høre, hvad det hele drejer sig om.

”Kirken er jo repræsentant for det poetiske, for musikken og for kristendommen, og det er den kombination, vi hele tiden opererer i i dette her projekt. Vi vil gerne sætte fokus på, hvad det er, folkekirken har at tilbyde som institution – ikke bare for kirkegængere,” forklarer Lene Bekhøi.

Landsnetværket af folkekirkelige skoletjenester er i gang med det næste større projekt, der kommer til at handle om reformationsfejringen i 2017. Der kommer de 30.000 kroner, der følger med Undervisningsmiddelprisens 2. pris til gavn, og har skabt flere muligheder for skoletjenesterne.

”Vi har blandt andet Per Vers inde og lave nyfortolkninger af Luthers salmer. Vi har også en aftale med et animationsfirma, der skal lave noget, der hedder ’flipped learning’, hvor eleverne hjemmefra kan se en lille præsentation af et emne, f.eks. afladshandel eller Luthers teser. Så kommer der en tegnet animation med speak af en professionel skuespiller, og bliver det bygget op, så man er forberedt, når man kommer i klassen,” siger Preben Medom Hansen.

Det vigtigste er, at materialet er professionelt og oplagt for lærerne at bruge, uddyber han.

Vil du læse mere om folkekirkens undervisningsmaterialer, så kan du gøre det her.

Vil du læse mere om Lydspor, kan du gøre det her.

Herunder kan du se den lille animationsfilm, der præsenterer børnene for Lydspor:

Skrevet af Bo Grünberger

Jeg har gennem en årrække arbejdet med kommunikation i folkekirken, hvor tro, diakoni og kultur har min særlige interesse.

Leave a reply

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *