Nej, selvfølgelig er Via Dolorasa ikke pludselig flyttet til Viby J – men så måske alligevel: I hvert fald forsøger Fredenskirken med hjælp fra “påskedugen” at formidle hele påskeugen på en sanselig måde, og for nyligt var der besøg fra den nærliggende Rosenvangskolen. Vi fik lov at være med – og det får du også nu, hvor du kan opleve besøge i tekst, video og billeder:

Første klasse er samlet i Fredenskirkens glasgang. Det er et særligt sted, for her skal billeder børnene har skabt hænge og glæde og inspirere kirkegængerne påsken over.

Børnene kendte udemærket de fortællinger, der knytter sig til påsken, og de ville gerne bidrage til snakken.

Det er også her kirke- og kulturmedarbejder Christina Lund samler børnene om påskefortællingen. Børnene kender udmærket historien viser det sig:

Om hvordan Jesus vidste, at han skulle korsfæstet, og at han ville blive forrådt. Om at han indbød til måltidet og indstiftede nadveren.
Om hvordan Jesus selv bar korset til Golgatha og at han blev spyttet på undervejs på vejen.
Om at Pilatus lader folket dømme ham og frigive Barabas.

”Men jeg forstod ikke helt det med blomsten?” siger et barn.

”Påskeliljen er et tegn på jesus der stod op ad graven,” forklarer Christina Lund.

Påskens vandring

Børnene stiller op i to rækker. Det er tid til at gå hånd i hånd på påskedugen op gennem kirken.

Men først skal vi lige høre kirke- og kulturmedarbejder Christina Lund fortælle om, hvad en påskedug er (klik på billedet for at se videoen, red.):

Og nu, nu åbner vi dørene for børnene. Se, hvor opmærksomt de går på dugen. Se, hvordan de studerer fortællingens symboler (klik på billedet for at se videoen – scroll ned for at se billed-galleri, red.):

En fælles oplevelse i kirken

Det var helt tydeligt en stor, fælles oplevelse for første klasse fra Rosenvangskolen i Viby J.:

Formidling men ikke forkyndelse

“Påskens fortælling bliver særligt levende, når man går på den, frem for blot at være tilskuer til den,” fortæller Christina Lund.
Hun sætter stor pris på samarbejdet med kirkens naboinstitutioner – og det gælder både skolen og plejehjemmet:
“Men især med de lange skoledage, børnene har fået efter reformen, så tror jeg mange lærere sætter pris på, at vi kan hjælpe med at formidle på en anden måde. Alene det, at vi har kirkens rum til rådighed, betyder, at vi give formidlingen en anden dimension end klasseværelset kan. Der sker noget med de fleste af os, når vi træder ind i et helligt rum – også selvom det ikke hører til vores egen tro.”
“Og det er formidling og ikke forkyndelse, vi tilbyder i sådan et samarbejde. Vi kan bidrage med at formidle kristendommen og den kulturarv, som Danmark er bygget op på, og det kan knyttes til flere forskellige fag med dansk og historie, som nogle af de oplagte.”
“Som kirke har vi et godt fundament til at fortælle om religionshistorie og kultur, og jeg synes også, vi er forpligtet til at gøre det.”

Påskedugen er udviklet af Folkekirkens Konfirmandcenter, der hører under Folkekirkens Uddannelses- og Videnscenter.

Kunne du lide artiklen? Del den med dine venner.

Skrevet af Jeannette Refstrup

Jeannette Refstrup er Folkekirkeinfos eksterne redaktør på sitet Kirken i Østjylland og den tilhørende facebook-side. Hun er partner i kommunikationsbureauet Strup & Strup og uddannet journalist fra Danmarks Medie- og Journalisthøjskole samt i corporate communication fra Aarhus BBS. Har du ideer eller andre input til sitet og facebook-siden, er du velkommen til at skrive til Jeannette på jr@strupstrup.dk eller ringe på mobil 40 25 58 47.

Leave a reply

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *