– Vi vil vise, at vi har et unikt fælleskab med plads til både tro og tvivl

Normalt er det butikskæder og virksomheder, der laver reklame- og loyalitetskampagner for at få solgt flere varer og få kunderne til at blive lidt længere. Men nu lancerer Folkekirken i Østjylland også en sådan loyalitetskampagne.

Den går i luften fra den 21. august – og formålet er klart: At få flere unge og voksne østjyder til at forblive i folkekirken – også selv om de måske ikke ser sig selv som særligt troende eller religiøse. Målgruppen for kampagnen er de ca. 270.000 østjyder mellem 25 og 55 år, der går sjældent eller aldrig i kirke – uanset om de er medlem af folkekirken eller ej.

Alvorlig baggrund

Baggrunden er alvorlig: Tre ud af fire danskere er stadig medlem af Folkekirken, men medlemstallet er faldende. Næsten 25.000 meldte sig ud af folkekirken i 2016 – en uventet og pludselig stigning.

”Vi har en ambition om, at vi kan få østjyderne til at se og værdsætte fordelene ved folkekirken som et rummeligt sted, der giver plads til både tro og tvivl, styrke og svaghed, sang og stilhed, hverdag og fest. Vi håber, vi med kampagnen kan få gjort det nærværende, at kirken selvfølgelig er en religiøs institution, men også et unikt historisk og kulturelt fællesskab, som vi ville savne, hvis vi ikke havde den,” siger Morten Bay-Mortensen, sognepræst i Thorsager-Bregnet-Feldballe og en af projektlederne for kampagnen.

Sammen om tradition, tro og tvivl

Kampagnen fra Folkekirken i Østjylland har netop den overordnede titel ”Sammen om tradition, tro og tvivl”. Det vigtigste element i kampagnen er en række interviewfilm på sociale og digitale medier, hvor helt almindelige danskere i hverdagssprog fortæller, hvad kirken betyder for dem, og hvordan de bruger kirken. I alt er der gennemført mere end 100 interviews med østjyder, hvoraf 16 er kommet med i kampagnen.

Der er udsagn fra både flittige og meget troende kirkegængere og danskere, der stort set erklærer sig som ateister – men som alligevel synes, de har brug for kirken som ramme for de store livsbegivenheder som dåb, konfirmation, bryllup og begravelse.

Kirken er topleverandør i ritualer

”Jeg synes, det er lykkedes os at fange lige præcis det, vi ønskede at vise: At danskerne værdsætter en folkekirke, der har plads til alle. Det er vigtigt at få fortalt, at kirken er samlingspunkt for livets store begivenheder og traditioner. Kirken er topleverandør i ritualer ved livets overgange – både hos dem der tvivler og hos dem der tror,” siger Christina Lund, som er kirke- og kulturmedarbejder og daglig leder i Fredenskirken i Viby og projektleder på kampagnen.

Ud over video-film, der vil kunne ses på Youtube og et stort udvalg af hjemmesider, vil kampagnen også rumme trykte reklamer og plakater med uddrag fra de mange interviews, der ville kunne ses primært i folkekirkens egne medier, sognegårde og her på www.kirkenioestjylland.dk.

Se filmene her:

 

Kunne du lide artiklen? Del den med dine venner.

Skrevet af Gitte Glibstrup

Tilknyttet journalist på Kirken i Østjylland.

Leave a reply

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *