Det er imponerende, at Gunnar Kasper Hansen flittigt og loyalt viderefører konceptet fra Jens Kr. Krarups bind 1-6 i de seneste Klosterrutebøger. Den danske Klosterrutes ca. 2300 km. er ikke særskilt skiltet, hvilket jeg finder tiltalende, da det forstyrrer naturoplevelsen med diverse foreningers skilteskove, som desværre ofte ses i landskabet. Her må man have den konkrete bog i hånden for at dreje fra ad små skovstier o.l. Bogen kan fungere som seværdighedsguide, der med fordel kan medbringes på bilture.

Bogen er sat op med et smukt layout og krydret med små vignetter, der fortæller historier, som er knyttet til lokaliteterne. Det er nemt at finde rundt i bogen med de klart definerede etaper, der går igen i kapitlet med praktiske informationer og tilhørende kort sidst i bogen. De er udført i målestokforholdet 1:50.000, som er en meget anvendelig målestok for vandreture.

Bogen er forsynet med prægtige fotos af kirker og natur; de fleste taget af forfatteren. Taknemmeligt bliver man under læsningen mindet om den store kulturarv, vi har i vore Gudshuse, ligesom den (omend vindblæste) natur er smuk.

Selv har jeg med Birgittaforeningen i Mariager ledet flere vandringer fra Klosterkirken. Lokale ildsjæle har da tilrettelagt ruterne, og den nye bog vækker gode minder fra disse ture.

Som pilgrimspræst er det for mig mest interessante afsnit kapitel 7 med temaet: ’Ide og spiritualitet’, som stort set er gentagelse af de tidligere bind. Her kunne det have været spændende at udnytte de forskellige egnes kirkelige forhold til at variere bønner og meditationer.

Som praktisk vandreguide har bogen nogle mangler i forhold til de vandreguider, der foreligger i dag. Der er rigtig mange praktiske oplysninger om busforbindelser, turistkontorer, overnatning, indkøb m.v. Desværre sker der hvert år mange ændringer, som betyder at informationerne hurtigt forældes. Derfor er elektroniske vandreguides, der kan opdateres hvert år, at foretrække.

Kortene er i fin kvalitet, men der kan let opstå tvivl om forløbet, især i skove og naturområder med mange stier på kryds og tværs. Og det er ikke muligt at se, om ruten, der er vist med sort streg, går på stier, grusveje eller asfaltveje. Selve bogen er meget tung – ca. 400 gram – og vil ikke være velegnet til en rygsæk med den anbefalede samlede vægt på under 10 kg.

Bogen/bøgerne om Klosterruten vil derfor fortrinsvis appellere til mindre vandreture på ruten eller gruppevandringer, der er planlagt på forhånd, men i mindre grad som guide for langvandrere.

Man kan supplere læsningen med hjemmesiden www.klosterruten.dk

Den danske klosterrute – fra Viborg til Aalborg – herunder Birgittaruten, bind 9